آرشیو شهریور ماه 1401

معرفی راهکارها و آموزش های مناسب سالمندان ، معلولین و جانبازان

مناسب سازی خودرو برای معلولان

معلولیت یا ناتوانی جسمی یکی از پدیده‌های زندگی بشر است. گرچه تعداد افرادی که به دلایل مختلف از جمله مشکلات مادرزادی، تصادف، جنگ و… دچار محدودیت و ناتوانی‌های مختلف جسمی شده‌اند، قابل توجه است اما بیشتر امکانات رفاهی امروزی بر مبنای افراد غیرمعلول طراحی و ساخته می‌شوند.

شاید به نظر برسد که معلولیت به معنای وابستگی به دیگران است اما در سال‌های اخیر ثابت شده که در صورت فراهم بودن شرایط مناسب افراد دارای معلولیت جسمی نیاز چندانی به کمک دیگران برای زندگی ندارند.

در زندگی مدرن امروزی، رانندگی و استفاده از خودرو یکی از مهارت های ضروری و غیرقابل انکار برای زندگی است، گرچه خودروهای تولید شده در جهان به صورت معمول برای افراد غیرمعلول طراحی می‌شوند اما با تغییراتی در خودرو، افراد دارای ناتوانی جسمی هم می‌توانند لذت رانندگی را تجربه کنند.

ماشین مخصوص معلولین 

ماشین مخصوص معلولین باید دارای ویژگی هایی باشد که قصد داریم در ادامه به بررسی ویژگی های ماشین مخصوص معلولین بپردازیم.

ماشین معلولین چگونه است 

ماشین معلولین از قابلیت ها و امکانات متعددی بهره می گیرد تا برای قشر ناتوان معلول قابل استفاده باشد. 

خرید خودرو برای معلولین

بهتر است در هنگام خرید خودرو برای معلولین به برخی نکات توجه کنیم تا حداکثر بازدهی خودرو برای معلولین وجود داشته باشد.

مناسب سازی خودرو برای معلولان

مناسب‌سازی و بهینه کردن یک خودرو تنها برای معلولان انجام نمی‌شود. در واقع بهینه کردن خودرو اقدامی است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی برای رفاه بیشتر مشتریان خود انجام می‌دهند، تا جایی که امروز در کشورهای پیشرفته و صنعتی شاهد ساخت و حتی تردد خودروهای خودرانی هستیم که حتی نیازی به وجود راننده هم ندارند. البته تا ساخت و استفاده فراگیر این خودروها راه زیادی باقی مانده است. به همین دلیل در حال حاضر برخی شرکت‌ها با ایجاد تغییراتی در برخی قطعات خودرو، این وسیله نقلیه را برای استفاده معلولان جسمی بهینه می‌کنند.

در حال حاضر با توجه به نوع و میزان معلولیت، امکانات رفاهی خودروها برای رانندگی تا اندازه‌ای قابل تغییر هستند. البته اعمال این تغییرات نیازمند دانش تخصصی است چرا که در صورت ناتوانی راننده در کنترل خودرو، خطرات بسیاری برای افراد جامعه در کمین خواهد بود.

امکانات خودروهای مناسب معلولان

بر اساس معلولیت فرد معلول، امکانات طراحی شده برای خودروهای این افراد متفاوت است.

  • یکی از مهم‌ترین طراحی ها و تغییرات در خودرو مناسب معلولان، ابزارهای نگهدارنده سر، گردن و ستون فقرات است. چرا که در پیچ‌ها و ترمزهای ناگهانی نقش بسیار مهم و حیاتی در حفظ سلامت راننده را ایفا می‌کند.
  • در صورتی که راننده از ویلچر استفاده کند، وجود ابزارهای قفل و استحکام صندلی چرخ‌دار الزامی است.
  • یکی از مهم‌ترین ابزارهای طراحی شده برای مناسب‌سازی خودروهای معلولان، اهرمی به نام Hand Control است. این اهرم به ایجاد کنترل روی پدال‌های گاز، ترمز و حتی کلاچ کمک می‌کند. اما بهتر است افراد دارای ناتوانی جسمی از خودروهای دنده اتوماتیک استفاده کنند تا ایجاد کنترل و مناسب‌سازی تنها برای بخش‌های گاز و ترمز صورت بگیرد.
  • افرادی که از یک چشم دچار معلولیت هستند هم می‌توانند با نصب آینه مناسب رانندگان تک چشم به وسعت دید خود کمک کنند و از تجربه رانندگی لذت ببرند.

مناسب سازی خودرو برای معلولان در ایران

شرکت‌هایی در کشور وظیفه مناسب‌سازی خودرو برای معلولان را به عهده دارند. این شرکت‌ها حتما باید زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت کند تا به جز نظارت، سازمان بهزیستی بتواند افراد دارای معلولیت را هم به این شرکت‌ها معرفی کند.

البته برای مراجعه به شرکت‌هایی که خودروها را بهینه‌سازی می‌کنند حتما نیازی به وجود معرفی‌نامه رسمی از سازمان بهزیستی نیست و افراد می‌توانند به صورت شخصی هم به این شرکت‌ها مراجعه کنند. البته در صورت اقدام از سوی سازمان بهزیستی، این سازمان بخشی از هزینه‌های مناسب‌سازی خودرو را بر عهده می‌گیرد.

نکاتی درباره خودروهای مناسب سازی شده

  • هزینه مناسب‌سازی خودرو بر اساس نوع و میزان معلولیت فرد متفاوت است.
  • تمام خودروهای موجود در ایران قابلیت مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت را دارند.
  • بهتر است از خودروهای استاندارد و با کیفیت برای مناسب‌سازی استفاده شود تا ضامن جان و سلامت افراد باشد.
  • مناسب‌سازی تنها برای افراد دارای معلولیت نیست خودروها بر اساس نیازهای مختلف مناسب‌سازی می‌شوند.

نحوه صدور گواهینامه معلولان

  • افراد دارای معلولیت پس از معاینه توسط پزشکان و تشخیص دارا بودن شرایط برای رانندگی باید به مراکز آموزش راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند تا مفاهیم و آموزش رانندگی را بیاموزند.
  • آموزشگاه‌هایی در سراسر کشور وجود دارند که برای معلولان مناسب‌سازی شده است و به افراد بنابر نوع معلولیت آموزش‌های لازم داده خواهد شد. همچنین هر فرد بر اساس نوع معلولیتی که دارد، گواهینامه با شرایط خاصی رانندگی دریافت خواهد کرد.
  • افرادی که بر اثر حادثه دچار معلولیت شده‌اند و از قبل گواهینامه رانندگی دارند، می‌توانند با مراجعه به پلیس راهنمایی و رانندگی برای تغییر وضعیت گواهینامه خود اقدام کنند.

درست کردن ماشین برای معلولین

از مزایا ماشین ها در این است که شما این امکان را دارید که متناسب با کارتان آن را آماده کنید.

به طور مثال ماشین آتش نشان ها، آمبولانس، ماشین های اموزش رانندگی و… را در نظر بگیرید، تمامی این ها متناسب با نیاز مشتری ساخته شده است.

برای معلولین نیز به همین شکل است، ماشین به گونه ای طراحی می شود که آن ها امکان رانندگی با آن را داشته باشند.

اما آیا تمامی شرکت ها می توانند این تغییرات در ماشین اجرا کنند؟

توجه کنید که تنها شرکت هایی می تواندد به تولید این ماشین های مخصوص بپردازند که دارای مجوز باشند، حتی ممکن است شرکت هایی که مجوز این کار را دارند اصلا تولید کننده خودرو نباشند بلکه آن ها صرفا ماشین خام را تحویل می گیرند و تغیرات مورد نظر خود را بر روی آن اجرا می کنند.

نکته ای که در این جا وجود دارد این است که خودرو های خاص دیگر مثل آتش نشانی می توانند به صورت انبوه تولید شوند اما در مورد خودرو های معلولین این قضیه وجود ندارد.

این موضوع به خاطر این است که معلولیت در افراد متفاوت مختلف است و برای هر کدام از آن ها لازم است که خودرویی خاص طراحی شود.

که در این راه از پزشکان، متخصصان و افراد حرفه ای کمک گرفته می شود تا تمامی عوامل ایمنی و راحتی فرد در نظر گرفته شود.

شرایط آماده سازی خودرو معلولین در ایران

شرایط آماده سازی آماده سازی خودرو برای معلولین
قیمت ماشین معلولین

شرکت هایی که در ایران به انجام این فعالیت مشغول هستند زیر نظر سازمان بهزیستی قرار دارند.

روند کار به این صورت است که بهزیستی افرادی که به این خودرو احتیاج دارند را به شرکت های مربوطه معرفی می کنند و آن ها با توجه به معلولیت شخص معرفی شده ماشین را طراحی می کنند.

قیمت ماشین معلولین چقدر می شود؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم ماشین ها متناسب با نیاز فرد طراحی می شود، به همین جهت دارای قیمت یکسانی نیستند؛ در این حین بخشی از هزینه کار توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود.

آیا حتما باید از سمت سازمان بهزیستی اقدام کرد؟

خیر، این امکان وجود دارد که این افراد به صورت مستقیم و بدون مراجعه کردن به سازمان بهزیستی با این شرکت ها صحبت کنند تا تغیراتی که نیاز دارند را بر روی ماشین اعمال کند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که در این صورت آن هزینه گفته شده توسط بهزیستی پرداخت نخواهد شد و تمامی هزینه ها بر عهده خود شخص است.

باید ها و نباید های آماده کردن خودرو معلولین

آماده سازی خودرو های معلولین انجام می شود تا ما بتوانیم به آن ها کمک کنیک که امکان رانندگی را داشته باشند، بنابراین در این راه طراحی استاندارد و صحیح بسیار نکته مهمی است که باید رعایت شود.

ما برای این که بتوانیم به صورت استاندارد یک خودرو را برای یک فردی که دارای مشکل جسمی می باشد آماده کنیم لازم است که متخصصان توانس بخش مشورت نماییم؛ مسلما پزشکان بهتر از هر کس دیگه ای می دانند در وضعیت جسمی به چه نکاتی باید توجه کرد.

آیا انجام این همه دقت لازم است؟ بله صد در صد لازم است، شاید لا تغییرات ساده بتوان کاری انجام داد که فرد مورد نظر به راحتی بتواند پشت ماشین بنشیند. اما بحث امنیت، سلامتی و حفظ جان آن نیز وسط است.

به همین جهت باید تمامی جوانب را در نظر گرفت.

در طراحی خودرو معلولین از چه امکاناتی استفاده می شود؟

امکانات خودرو آماده سازی خودرو برای معلولین
امکانات ماشین معلولین

اگر مراحل آماده سازی خودرو معلولین به صورت غلط و غیر استاندارد انجام شود در دراز مدت باعث می شود آسیب های بیشتری بر روی فرد ایجاد شود.

این موضوع باعث شده است که از امکانات گوناگونی همچون: کمک نگهدارنده سر، نگهدارنده گردن و ستون فقرات، صندلی مخصوص و … استفاده شود.

تمامی این قطعات متناسب با علم روز و مشورت با پزشک مربوطه ساخته می شود تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

علاوه بر امکانات بالا، در بیشتر خودرو هایی که برای معلولین طراحی می شود از اهرمی به نام hand control نیز استفاده می شود، این اهرم به شخص راننده این امکان را می دهد که با راحتی بیشتری به پدال های گاز و ترمز و کلاج دسترسی داشته باشد.

در برخی دیگر از مذل ها از کلاج های اتوماتیک استفاده می شود که آن هم ابزار میفیدی هستند، اما بهترین امکانی که می توان قرار داد دنده اتوماتیک است که به نحوی طراحی شود که با گاز و ترمز در ارتباط باشد.

اگر راننده ویلچر نشین باشد هم جای نگرانی نیست زیرا برای آن ها هم امکانات مخصوصی قرار داده می شود، یکی از این امکانات صندلی های مخصوصی است که برای این افراد طراحی می شود.

از مزایا صندلی چرخ دار در است که امکان قفل شدن و حرکت طراحی شده دارند.

نکاتی که در مورد مناسب سازی خودرو معلولین باید بدانید

  • در تمامی مدل های خودرو که در ایران موجود می باشد این امکان وجود دارد که آن ها را برای معلولین طراحی کرد.
  • برای انجام این کار پیشنهاد می شود که به سراغ ماشین هایی بروید که با استاندارد های به روز طراحی شده اند تا سلامتی شخص راننده تضمین شود.
  • هزینه انجام طراحی های مختلف بر روی ماشین متفاوت است و دارای قیمت ثابتی نیستند.
  • طراحی مناسب سازی تنها مربوط به معلولین نمی باشد و شما در هر شغلی که باشید می توانید این کار را برای خود انجام دهید.

تاثیر درست کردن خودرو معلولین بر روی جامعه

رانندگی جزو کارهایی است که همه ای افراد علاقه دارند آن را یاد بگیرند و انجام دهند، ما در پارک ها، مراکز خرید، فروشگاه ها و.. شاهد این موضوع هستیم که امکاناتی را برای افراد معلول قرار داده اند اما همچنان این افراد امکان این را ندارند که از 80 دردصد امکانات دیگر در سطح شهر استفاده کنند.

اگر افراد معلول توانایی رانندگی را به دست آورند یک محدودیت بزرگ از آن ها گرفته می شود و به آن ها احساس استقلال بسیاری خواهیم داد.

ما نباید این موضوع را فراموش کنیم که معلولیت محدودیت نیست، و آن ها هم این حق را دارند که به دنبال کسب خواسته هایشان باشند.

ان افراد با رانندگی کردن حس بسیار شیرینی را تجربه می کنند و این احساس را خواهند داشت که در جامعه حضور مثبتی دارند.

آماده سازی خودرو معلولین در آینده به چه صورت است؟

رانندگی با ذهن

رانندگی با ذهن آماده سازی خودرو برای معلولین
رانندگی با ذهن

یکی از کمپتنی هایی که به فکر این است که خودرویی کاملا متناسب با وضعیت معلولین تولید کند هیوندا است، این شرکت در حال توسعه و طراحی سیستمی می باشد که رانندگی کاملا با ذهن انجام شود و دیگر نیازی به استفاده از دست و پا در آن نیست.

اگر این نوع ماشین تولید شود به هر فردی با هر میزان توانایی این امکان را می دهد ک بتوانند بر پشت خودرو نشسته و از رانندگی لذت ببرند.

البته که هنوز راه بسیار طولانی تا تولید این ماشین مانده است اما مطئنا در چند سال آینده شاهد حضور و ارائه آن خواهیم بود.

خودرو الکتریکی کانگورو

خودرو کانگرو آماده سازی خودرو برای معلولین
خودرو الکتریکی معلولین

کانگرو نام یک ماشینی است که کاملا متناسب با معلولین ساخته شده است، ظاهر این ماشین به گونه ای است که تنها این امکان وجود دارد که یک سرنشین وجود داشته باشد و برای شخص دیگری جا نیست.

در داخل خودرو از هیچ گونه نشیمنگاهی استفاده نشده است و فرد راننده باید از پشت ماشین به کمک ویلچر خود سوار شود و پس از ورود ویلچر را قفل نمیاد.

سوار شدن و پیاده شدن از این ماشین ها بسیار ساده بوده و برای افراد معلول بسیار مناسب خواهد بود.

روبات هیتاچی

هیتاچی آماده سازی خودرو برای معلولین
روبات هیتاچی

یک شرکت ژآپنی به فکر ساخت ربات هایی است که نه تنها رانندگی، بلکه رفت و آمد را نیز برای افراد معلول آسان می کند.

این ربات که نامش ROPITS گذاشته شده است دارای سایز بسیار کوچکی می باشد، از امکانات آن می توان به این اشاره کرد که فرد معلول این توانایی را به دست می آورد که در به راحتی در سطح شهر تردد داشته باشد.

در این ربات سنسور هایی استفاده شده است که حتی فرد بتواند در پیاده رو ها تردد داشته باشد.

علاوه بر این ویژگی ها در داخل این ماشین چندین دوربین به کار رفته است که شخص راننده توانایی اسکن لحظه ای محیط را داشته باشد.

طراحی این ربات کامل شده است و به زودی شاهد ارائه اولین نسخه آن نیز خواهیم بود.

OLLI

OLLI آماده سازی خودرو برای معلولین
خودرو مناسب معلولین

بسیاری از شرکت های بزرگ در این فکر هستند که در حمل و نقل ها عمومی وسیله ای را تولید کنند که تنها برای افراد معلول مناسب باشد.

به نوعی آن ها می خواهند یک شبکه از خوردو های خودران را تولید کنند.

تاکنون به کمک گوگل و اینتل آن ها توانسته اند که طرحی به نام OLLI را تولید کنند. در ابتدا ظاهر آن بسیار شبیه به یک مینی ون است که تا 12 نفر سرنشین سوار می کند، اما در داخل آن امکاناتی قرار گرفته است که متناسب با نیاز افراد معلول خواهد بود.

فرد معلول می تواند با استفاده از اپلیکیشن این خودرو را درخواست کند و به راحتی در سطح شهر تردد داشته باشد.

نحوه صدور گواهینامه افراد معلول

در ابتدا لازم است که این افراد به یک پزشک مراجعه کنند و سطح سلامت آن ها بررسی شود، اگر پزشک مربوطه تایید کرد که آن ها این امکان را دارند که پشت فرمان بنشینند می توانند به مرکز های آموزش راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند تا تکنیک ها و مفاهیم لازم را فرا گیرند.

در سراسر کشور آموزشگاه هایی وجود دارند که تنها برای افراد معلول آماده شده است و با توجه به شرایط های آنان آموزش ها داده خواهد شد.

در آخر گواهینامه ای که به شخص آزمون دهنده تحویل داده می شود بر اساس نوع معلولیت شخص می باشد.

انواع بالابر

 انواع بالابر باربر

بالابر باربر، ماشینی است که برای جابجایی بار بین دو یا چند ایستگاه کاری مورد استفاده قرار میگیرد. انواع بالابر حمل بار، کاربردهای زیادی در کارخانجات، انبارها، فروشگاه ها، سایت های صنعتی و … دارند. همچنین نوع طراحی بالابر متناسب با شرایط کاربری بسیار متنوع است. بالابرهای باربر در ساده ترین حالت به یک پلتفرم (کفی) برای حمل بار مجهز میشوند. در کاربردهای صنعتی بمنظور ایمنی، مانند آسانسورها در یک محفظه پوشیده (داکت) با کابین و درب اجرا میشوند. در هر صورت این نوع دستگاه ها مخصوص حمل بار طراحی شده و فاقط ادوات و شرایط ایمنی لازم برای استفاده مسافر است.

بالابرهای غذابر

بالابرهای سینی بر در رستوران ها، کافه ها، سالن های پذیرایی، سلف سرویس ها و آشپزخانه ها کاربرد دارند. این دستگاه ها کمک میکنند تا غذا یا نوشیدنی آماده شده در بخش آشپزخانه به بخش پذیرایی که در طبقه دیگری است ارسال شود. مکانیزم عملکرد مشابه بالابرهای باری است ولی دستگاه باید به کابین مخصوص حمل غذا مجهز باشد. همچنین بمنظور ایمنی کاربران باید درب های طبقات در طراحی پیش بینی شوند. درب های طبقات و کابین بالابر غذابر، به دلیل رعایت موازین بهداشتی باید از جنس استنلس استیل ساخته شوند. همچنین کیفیت حرکت بالابر اهمیت بالایی دارد. حرکت بالابر باید نرم و یکنواخت باشد و شروع و توقف آن بدون ضربه و تکان شدید صورت گیرد. در غیر اینصورت نوشابه، سیب زمینی و پیتزا با هم مخلوط شده و بدست مشتری میرسد!

بالابرهای غذابر بسته به شرایط کاربری و ساختمانی میتوانند با سیستم هیدرولیک یا سیستم های کششی و وینچ اجرا شوند. در صورت بکارگیری سیستم کششی دستگاه باید به وزنه های تعادل مجهز شود. در این حالت در بالای داکت بالابر باید بخش موتورخانه مستقر شده و تجهیزات نیروی محرکه در آنجا نصب شوند. در صورتیکه ارتفاع جابجایی خیلی زیاد نباشد بکارگیری سیستم هیدرولیک میتواند توجیه بالایی از نظر فنی و اقتصادی داشته باشد.

بالابر غذابر

بالابرهای کتاب بر

بالابر کتاب بر یا اسناد بر، نوعی از دستگاه های بالابر باربر هستند که بمنظور نقل و انتقال کتاب یا اسناد و اوراق بین طبقات ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع دستگاه ها در کتابخانه ها، دانشگاه ها، سازمان ها و بخش های بایگانی کاربرد دارند. بالابرهای کتاب بر باید دارای یک کابین مناسب برای جای دادن انواع کتاب ها و زونکن ها یا باندل های بایگانی مدارک باشند. ابعاد و ظرفیت دستگاه در تناسب با نیازمندیهای کاربری تعیین میشود. همچنین درب های طبقات بمنظور ایمنی و زیبایی باید پیش بینی شوند.

بالابر آزمایشگاهی

بالابر آزمایشگاهی یا بالابر نمونه بر، برای نقل و انتقال نمونه ها یا لوازم آزمایشگاهی بین طبقات کاربرد دارد. همچنین این دستگاه ها در بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز بهداشتی برای جابجایی انواع لوازم بهداشتی و بیمارستانی کاربرد دارند. نکته مهم در طراحی و ساخت این دستگاه ها، هماهنگی با شرایط بهداشتی و استریل محیط است. کابین، درب ها و جداره های دستگاه که قابل دسترس هستند باید از جنسی انتخاب شوند که براحتی قابل شستشو و ضدعفونی باشند.

بالابر ترولی بر

بالابرهای ترولی بر، در رستوران ها، هتل ها، باشگاه ها و سالن های پذیرایی و غذاخوری کاربرد دارند. باید توجه داشت که بالابر ترولی بر یکی از انواع بالابر باربر بوده و برای استفاده مسافرین طراحی نشده است. بدین ترتیب کابین این دستگاه میبایست طوری طراحی شود که استفاده را به حمل بار و ترولی محدود کند. این نوع بالابر، ضمن کمک به تسریع جابجایی ترولی ها، مانع از ایجاد مزاحمت برای مسافرین در استفاده از آسانسورهای مسافری ساختمان میشود.

بالابر ویلچربر

بالابر ویلچربر که برخی به آن جک معلول نیز میگویند، وسیله ای است بسیار مهم، کاربردی و اقتصادی. برای جبران اختلاف سطح های محدود داخل یا بیرون ساختمان ها از بالابر ویلچربر استفاده میشود. بالابرهای ویلچربر در مقایسه با رمپ (سطح شیب دار) استاندارد، صرفه جویی قابل توجهی در فضا میکنند. بدین ترتیب میتوان آنها را راهکاری بسیار اقتصادی در نظر گرفت. نکته مهم در طراحی و اجرای بالابرهای ویلچربر ایمنی برای کاربران است. باید توجه داشت که این دستگاه برخلاف بالابرهای باری برای جابجایی مسافر طراحی شده که اغلب به نوعی کم توان محسوب میشوند. حرکت بالابر ویلچربر باید نرم و بدون شوک باشد. و دستگاه به ادوات ایمنی و شرایط مطلوب کاربری تجهیز شده باشد.

بکارگیری بالابرهای ویلچربر در اغلب کشورهای توسعه یافته کاملا رایج و از نظر قانونی الزام آور است.  شرکتهای معتبر در این زمینه بطور مستمر در حال توسعه دادن عملکرد و ایمنی انواع بالابر برای افراد کمتوان هستند. متاسفانه در کشور ایران باوجود اجباری شدن بکارگیری بالابر ویلچربر در ساختمان ها، مقررات و استانداردهای لازم در این زمینه جاری نشده است. در این شرایط شاهد تقلب و کم کاری بمنظور صرفه جویی اقتصادی و اخذ مجوز های لازم در ساختمان هستیم.

بالابر برانکاردبر

بالابرهای برانکاردبر ساختاری مشابه بالابر ویلچربر دارند، با این تفاوت که پلتفرم آنها مناسب حمل برانکارد است. این دستگاههای برای جابجایی در ارتفاع حداکثر 2 متر معمولا در فضاهای عمومی و ساختمان های مراکز بهداشتی و درمانی نصب میشوند. با توجه به شرایط استفاده این دستگاه ها، ایمنی در ساختار و عملکرد بالابرهای برانکارد فاکتور بسار مهمی است.

انواع بالابر خانگی

بالابرهای خانگی به نوعی از آسانسورهای کوچک با ظرفیت پایین، سرعت کم و کابین کوچک گفته میشود. بالابرهای خانگی عموما در خانه های ویلایی با دو تا سه طبقه اجرا میشوند. و قابلیت نصب در فضای باز و سرپوشیده را دارند. این دستگاه در ساختمان هایی که برق سفاز ندارند با برق تکفاز شهری 220 ولت قابل اجرا است و میتواند در فضای چشمی راه پله ها هم نصب شود. بالابرهای خانگی باید تمام شرایط و تمهیدات ایمنی آسانسورهای هیدرولیک را دارا باشند تا اطمینان خاطر و ایمنی لازم برای استفاده افراد در ساختمان را تامین کنند. در این سایت یک مقاله کامل درباره انواع، مشخصات و قطعات بالابر خانگی منتشر شده که مطالعه آن برای علاقمندان میتواند مفید باشد.

بالابر خانگی

بالابر بار انداز

بالابر یا سکوی بارانداز عموما در انبارها یا سایت های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع بالابر بمنظور هم سطح سازی دو تراز برای جابجایی بارهای سنگین تعبیه میشود. یکی از کاربردهای مهم، تخلیه بار یا بارگیری کامیون ها است. سکوی بارانداز متحرک میتواند هم سطح زمین شود تا پالت بوسیله لیفتراک یا جک پالت روی آن قرار گیرد.  و سپس همتراز کفی کامیون یا تریلی شده و بار تخلیه شود. این نوع بالابرها معمولا با سیستم هیدرولیک قیچی طراحی میشوند و قابلیت حمل بارهای سنگین را دارند.

انواع سکوی بالابر

انواع میز بالابر

میز بالابر کاربرد وسیعی در کارخانجات، چاپخانه ها و کارگاه های خدماتی دارد. این دستگاه کمک می کند تا بار، تجهیزات و وسایل سنگین در ارتفاع مورد نظر اپراتور نگه داشته شود تا روی آن کاری انجام شود یا بمنظور سهولت جابجایی هم سطح سکوی کار شود. میزهای بالابر در دو نوع ثابت و متحرکت طراحی می شوند و عموما با استفاده از مکانیزم قیچی عم میکنند.

میزهای بالابر بسته به شرایط کاربری در انواع هیدرولیک دستی و هیدرولیک برقی ساخته میشوند. میزهای دستی با استفاده از یک اهرم دستی روغن رو پمپ کرده و به تدریج میز در جهت بالا حرکت میکند. در میزهای برقی اتوماتیک پمپ با یک الکتروموتور عمل کرده و حرکت دستگاه انجام میپذیرد.

انواع بالابر متحرک

بالابرهای متحرک که با عنوان بالابرهای پرتابل سرویس نیز شناخته میشوند اغلب بمنظور دسترسی افراد به ارتفاع مورد استفاده قرار میگیرند. بالابرهای متحرک انواع گوناگونی دارند که متناسب با شرایط کاربری انتخاب میشوند. بالابرهای تلسکوپی، بالابرهای ستونی، بالابرهای آکاردئونی، بالابرهای مورب و بالابرهای مفصلی از جمله این موارد هستند.

انواع بالابرهای متحرک در سه گروه پرتابل معمولی، خودکشنده و خودرویی دسته بندی میشوند. انواع پرتابل معمولی مجهز به چرخ هستند و میتوانند توسط افراد به محل مورد نیاز منتقل شوند. انواع خودکشنده با استفاده از تجهیزات نیروی محرکه خود با فرمان کاربر حرکت میکنند. انواع بالابرهای خودرویی، همانطور که از نامشان مشخص است روی خودرو بصورت ثابت سوار شده و براحتی در خیابان ها و جاده ها حرکت میکنند.

بالابر مصالح بر ساختمانی

انواع بالابرهای مصالح بر یا ساختمانی در عملیات ساختمان سازی و کارهای عمرانی دیگر نظیر حفر چاه مورد استفاده قرار میگیرند. این بالابرها با استفاده از مکانیزم وینچ مانند چرخ چاه عمل میکنند و برای حمل و انتقال مصالح به ارتفاع مورند نظر مورد استفاده قرار میگیرند. ساختار و عملکرد این دستگاه ها ساده است و براحتی توسط کارگران ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند اگرچه همیشه استفاده از آنها خطراتی به همراه دارد و باید اصول ایمنی کاملا رعایت شود.

بالابر مصالح بر

 

نصب جک معلول

نصب جک معلول با چاهک

بهترین حالت، نصب جک معلول با چاهک یا همان پیت است. در این شرایط باید یک چاهک کوچک که ارتفاع آن بستگی به نوع دستگاه دارد در محل تعبیه بالابر ایجاد میشود. نصب جک معلول با چاهک بمنظور هم سطح شدن کف کابین با پیاده رو است. ارتفاع چاهک معمولا در حدود 10 تا 25 سانتیمتر در نظر گرفته میشود. فونداسیون لازم برای محکم کردن دستگاه در زیر چاهک اجرا میشود. بهتر است کف چاهک پلیت گذاری شود تا ریل و سازه جک معلول به پلیت ها محکم شود. پیشنهاد میشود برای جلوگیری از جمع شدن آب در چاهک موزد نظر یک کفشور در آن تعبیه شود. همچنین میتوان با کار گذاشتن اسلیو در دیواره چاهک مسیر مناسبی برای عبور شلنگ روغن و سیم های برق ایجاد کرد.

نصب جک معلول بدون چاهک

چنانچه به هر دلیلی نتوانیم یا نخواهیم چاهک در زیر محل جک معلول ایجاد کنیم باید از رمپ استفاده شود. یک رمپ (سطح شیب دار) برای جبران اختلاف سطح کف کابین و کف پیاده رو که در حدود 10 تا 20 سانتیمتر ارتفاع دارد باید پیش بینی شود. این رمپ میتواند با کف سازی در پیاده رو ایجاد شود. همچنین میتوان از رمپ فلزی با سطح آجدار استفاده کرد. بهتر است رمپ مورد اشاره حالت ثابت داشته باشد. ولی رمپ های متحرک نیز امکانپذیر هستند.

نصب جک معلول

ابعاد جک بالابر معلول

ابعاد جک بالابر معلول باید به گونه ای باشد که امکان تردد آسان و بدونن مزاحم برای ویلچر وجود داشته باشد. باید ابعاد ویلچر های بزرگ را مورد نظر قرار داد. بطور کلی ابعاد بالابر ویلچر نباید کمتر از 85 در 120 سانتیمتر باشد. توجه داشته باشیم که این ابعاد، اندازه های مفید داخل کابین است. این اندازه یاد شده مربوط به کابین هایی با ورودی روبرو هستند. بعنی افراد از سمتی که وارد کابین بالابر جک معلولین میشوند از سمت مقابل خارج میشوند. بدیهی است که برای طرح هایی با ورودی مجاور ابعاد باید بزرگتر باشد. جک معلول با ورودی مجاور طوری است که افراد از ضلعی که وارد میشوند از سمتت مجاور آن بصورت ال شکل حارج میشوند.

ابعاد جک بالابر معلولین در پلان

ابعاد جک بالابر معلولین در پلان باید از قبل پیش بینی شود. این ابعاد باید به گونه ای باشد که بجز کابین دستگاه، فواصل خالی بین جسم متحرک و ثابت پیش بینی شوند. همچنین ضخامت دیواره های کابین و اندازه های بخش ریل و تجهیزات مرود نظر قرار گیرد. پیشنهاد میشود ابعاد جک بالابر معلولین در پلان نباید در حالت های ورودی روبرو کمتر از 140 در 140 سانتیمتر باشد. این اندازه برای کابین های ورودی مجاور قطعا بزرگتری است. در هر حال توصیه میشود در پلان ابعادی بزرگتر پیش بینی شود تا در زمان تامین و نصب جک معلول آزادی عمل کافی وجود داشته باشد.